Koud, gezellig, avontuurlijk Kopenhagen - Reisverslag uit Hedehusene, Denemarken van Nadia - WaarBenJij.nu Koud, gezellig, avontuurlijk Kopenhagen - Reisverslag uit Hedehusene, Denemarken van Nadia - WaarBenJij.nu

Koud, gezellig, avontuurlijk Kopenhagen

Blijf op de hoogte en volg Nadia

21 Januari 2014 | Denemarken, Hedehusene

De afgelopen dagen een gezellige tijd gehad! Gisterenochtend waren hier in het huis een aantal mannen bezig met het opknappen van de andere kamers in het huis. Aangezien ik de herrie zat was en zin had om wat te ondernemen heb ik eerst op internet uitgezocht welke trein ik moest hebben om naar Kopenhagen te gaan. Toen ik dat eenmaal wist kreeg ik toevallig ook nog een facebookberichtje van Henrique. De rest van zijn vrienden was al teruggevlogen naar Brazilie en hij zou die avond naar Schotland vertrekken om daar 5 maanden te studeren. Hij vroeg of ik toevallig van plan was om naar Kopenhagen te komen. Henrique gaf me zijn adres van het hostel waar hij verbleef en ik pakte mijn tas in en ging op weg. Het eerste wat mij opviel: het was koud gisteren, niet normaal gewoon! Een koude, snijdende wind sloeg in mijn gezicht en liet mij bijna weer omdraaiden naar mijn gezellige, warme kamer. Ik bedacht dat ik mij niet aan moest stellen en hier maar aan moest wennen, gelukkig had ik mijn warme snowboots, muts, handschoenen en sjaal. Ik wachtte op het station, dat hier echt heel dichtbij is, en stapte de trein in. Makkelijk, aangezien ik al een maandabonnement voor het openbaar vervoer heb. Een half uur later was ik al op het Centraal Station van Kopenhagen. Toen nog dat hostel vinden. ;) Dat bleek best makkelijk te zijn, maar ik was blij dat ik een kaart bij mij had. Terwijl ik op zoek was naar het hostel liep ik langs Tivoli. Tivoli is een enorm park, op het eerste gezicht lijkt het een groot pretpark, maar het is eigenlijk veel meer: cafeetjes, tentjes, theaters, achtbanen, draaimolens, concerten, speeltuinen, restaurants en zelfs een hotel. Daar wil ik snel een keer naar toe. Helaas zijn de attracties nu nog gesloten, maar als die weer open ben ik daar zeker te vinden! Na zo'n 10 minuten gelopen te hebben had ik het hostel gevonden. Copenhagen Down Town Hostel, waar Henrique verbleef. Tip: als je een keer naar Kopenhagen komt logeer daar dan (of bij mij;)) je betaalt 20 euro per nacht en het ziet er echt superleuk uit. Even voor de duidelijkheid: dit is wel voor de studenten onder ons, sorry: mam, oma, ooms en tantes. ;) In het hostel verblijven veel jongeren, het is ongelofelijk kleurrijk en 's avonds is het altijd een feest beneden bij de bar. Toen ik Henrique eenmaal gevonden had zijn we eerst nog even in het hostel gebleven en hebben we wat gedronken, gelukkig, dan kon ik weer even opwarmen.

Daarna zijn we de stad ingegaan. Als eerste gingen we op weg naar Christiania, waar Henrique en zijn vrienden al geweest waren. Dat was fijn, want zo konden we de weg makkelijk vinden. Toen we door de stad liepen viel het ons op hoeveel Kopenhagen eigenlijk lijkt op Amsterdam: de huizen, de grachten, de mensen, echt heel grappig. Na een stuk lopen kwamen we aan in Christiania. Dit is een vrijstad die in 1971 gesticht werd door krakers op een verlaten kazerneterrein. Het is eigenlijk net alsof je terug in de tijd gaat als je hier loopt. Terug naar het hippietijdperk. ;) Overal graffiti (soms echt heel mooi, dat kunnen jullie bij de foto's zien, die zijn alleen helaas bij mijn vorige verslag geplaatst), vervallen huizen en gebouwen en mensen die er echt als hippies uitzien. Voordat je echt in The Green Light District komt van Christiania staat er een bord waarop staat dat er in dit gebied maar drie regels gelden, namelijk: 1. zorg dat je plezier hebt 2. niet rennen, dit zorgt voor paniek 3. geen foto's maken. In dit gebied heb ik mij hier dan ook strikt aan gehouden, het schijnt zo te zijn dat als je foto's maakt je telefoon of camera afgepakt wordt en hier niet veel van overblijft. Waarom ze hier zo streng zijn? Nou, er wordt in Christiania ongelofelijk veel in wiet gehandeld en andere verboden middelen. Dit is in Kopenhagen officieel illegaal, maar het is haast onmogelijk om dit gebied te ontruimen. Er zijn geen regels, geen politie, enzovoort. Echt bizar om daar rond te lopen! Je loopt daar gewoon rond en ziet iedereen om je heen dealen, en dan de lucht: daar word je al stoned van! XD Christiania is een raar stuk van Kopenhagen, het hoort erbij (ze betalen ook gewoon belasting), maar eigenlijk wil het niet bij Kopenhagen horen. Er wonen hier ook gewoon gezinnen met kinderen, tussen de enorme, gespierde mannen die gewoon wiet aan het roken of dealen zijn zie je dus af en toe een kind rondrennen. Absurd! Het schijnt dat Christiania best een gevaarlijke buurt kan zijn voor toeristen, maar als je er gewoon rondloopt, geen foto's maakt en niemand lastig valt is er niks aan de hand. Alhoewel ik wel blij was dat ik hier niet alleen rondliep... Wel gek dat deze buurt een van de beroemdste toeristische attracties schijnt te zijn van Kopenhagen... Daarna zijn Henrique en ik de rest van de stad gaan verkennen, we hadden niet echt een plan en zijn gewoon gaan lopen. Het was trouwens ook echt veel te koud om alles te zien en de hele tijd stil te staan met een kaart in je handen. Na nog een tijd verschillende mooie gebouwen gezien te hebben zijn we naar een klein Italiaans restaurantje gegaan om daar te lunchen. Gelukkig hadden wij allebei nog contant geld, want er was hier gisteren een storing in heel Denemarken waardoor je niet meer kon pinnen. In dat restaurantje dus lekker gegeten (falafel, I like! :)), gekletst en weer opgewarmd. Daarna gingen we op zoek naar het metrostation, Henrique moest zijn laatste spullen nog inpakken voor vertrek.

Toen ik alleen was ben ik nog in de beroemdste winkelstraat van Kopenhagen geweest, de Stroget. Hier heb ik dan ook de goedkope en leuke winkel de tiger gevonden, waarvan er ook een in Utrecht is. Geweldig, de tiger is Deens en is hier dus overal te vinden en is hier twee keer zo groot! :D Heel vervelend, maar niet heus. Hier heb ik dus nog wat spullen voor mijn kamer gekocht. Grappig: in de tiger kon je mini stroopwafels kopen. Verder ben ik bij nog veel meer winkels naar binnen gegaan en heb ik nog een leuke tas gekocht waar ik al mijn boodschappen in kan doen. Wat ik echt leuk vond? De enorme disneywinkel! ;) Was echt leuk om dit te bekijken, ook grappig dat er allemaal leeftijdsgenoten rondliepen, dat had ik niet verwacht. Tja, en rond een uur of vijf was ik het zelf ook wel weer zat, dus ging ik terug naar het Centraal Station en kocht ik nog een broodje voor het avond eten. Eenmaal thuisgekomen eerst de verwarming hard aangezet en thee gezet. Eindelijk weer echt warm worden! Verder nog even contact gehad met the people back home en relaxen. Een film gekeken, gedoucht en daarna lekker geslapen.

Vandaag eigenlijk geen grote plannen, gewoon relaxen nog wat schoonmaken, mijn kamer verder inrichten en hard de muziek aan (kan nog 3 dagen, vrijdag komen mijn huisgenoten ;)). Dus ik denk dat ik vandaag gewoon lekker een dagje binnen blijf en dat ik morgen de kou weer in ga om Roskilde (een dorpje hier verderop dat eerst de hoofdstad van Denemarken was) te gaan bekijken. Maar nu eerst nog even genieten van niks doen, tijd geleden dat ik daar tijd voor had. :)

Check voor foto's van Kopenhagen en mijn kamer het vorige reisverslag.

Vi ses senere!

  • 21 Januari 2014 - 15:06

    Fab:

    Whieeeeeeeh klinkt goed!!!

  • 21 Januari 2014 - 16:11

    Greet:

    Nadia, het lijkt alsof je al een week in Kopenhagen bent! Goed van je dat je zoveel onderneemt. Zo leer je de stad en andere mensen het beste kennen......en nu heb je er nog tijd voor. Leuk dat je ons op de hoogte houdt. Goed bezig en ga zo door!!!
    Liefs, Greet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadia

Hallo allemaal, Zoals jullie weten ben ik van plan om vanaf januari 5 maanden in Kopenhagen te gaan studeren. Om jullie op de hoogte te houden van mijn studie, het stage lopen en de rest heb ik dit online reisdagboek aangemaakt. Zo blijven jullie op de hoogte van mijn avonturen en kunnen jullie met mij mee genieten. :) XxNadia

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 4138

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 14 Juni 2014

My adventure in Copenhagen! :)

Landen bezocht: