Explore, dream, discover! - Reisverslag uit Hedehusene, Denemarken van Nadia - WaarBenJij.nu Explore, dream, discover! - Reisverslag uit Hedehusene, Denemarken van Nadia - WaarBenJij.nu

Explore, dream, discover!

Blijf op de hoogte en volg Nadia

24 Januari 2014 | Denemarken, Hedehusene

Zo, aangezien ik nu nog tijd heb zal ik nog maar even op mijn blog blijven schrijven. ;) Op de achtergrond staat natuurlijk weer keihard Maroon 5 aan, aangezien mijn huisgenoten er nog niet zijn. Het is en blijft trouwens een mysterie of ze wel echt vandaag aankomen... Er is namelijk een andere tutor ook aan ons gekoppeld die dichter bij woont dan Elin (mijn andere tutor). Deze jongen, die Lennart heet, ken ik al, aangezien hij vorig jaar in Utrecht studeerde. Hij stuurde mij een berichtje met de vraag of ik wat van Maria en Miquel gehoord had. Ik antwoordde dat ik geen idee had wanneer zij zouden aankomen, alleen dat mijn huurder mij vertelt had dat zij vandaag zouden komen. Het blijft dus nog een verassing of ze echt komen vandaag of niet. XD

Anyway, afgelopen dinsdag niet zoveel gedaan, vooral lekker een dagje binnen blijven. Eindelijk weer eens tijd om niks te doen, dus: een boek lezen, muziek aan en filmpje kijken op mijn laptop. Woensdag was het na zo'n relaxdagje weer tijd voor actie, oftewel: op naar Roskilde. Roskilde is een stad die hier 20 minuten met de bus vandaan is, wat makkelijk is, aangezien de bus hier voor het huis stopt. Wat niet makkelijk is als de buschauffeur geen woord Engels kan... Het schijnt dat tot het jaar 1400 Roskilde de hoofdstad van Denemarken was. Hier heb ik dan ook veel van terug kunnen zien: een mooie kathedraal en een klooster. Helaas waren beiden gesloten, dus daar wil ik nog een keer naartoe om dit vanbinnen te bekijken. Dat gaat wel lukken, aangezien op 2 februari tweedejaarsstudenten van de Marnix een week naar Roskilde komen om te kijken hoe het onderwijs er hier uit ziet. Verder komen over een tijdje ook nog twee andere meiden van de Marnix in Roskilde studeren (Kim en Femke). Gezellig! :) Roskilde is een leuke, gezellige stad met veel leuke winkels, waaronder ook weer de tiger. ;) Het was die dag wel verschrikkelijk koud, de temperatuur hier valt nog best mee, maar die ijskoude wind maakt de gevoelstemperatuur vreselijk laag. Om een uur of vijf hield ik het dan ook niet meer vol en ben ik naar een leuk cafeetje gegaan. Wel wennen hoor, om hier in je eentje te zitten, ik zit nooit alleen in een cafe! Nadat ik daar overheen was gekomen heb ik het eigenlijk heel leuk gehad, ik had een boek bij mij, mijn Deense taalgids en ik kon lekker opwarmen. Ik moet stiekem ook toegeven dat het best leuk was om achter mijn boek iedereen te observeren, zo kon ik tot de conclusie komen dat Denen best wel op Nederlanders lijken. In wat ze doen, wat ze aanhebben en zelfs in uiterlijk. Na een tijd daar gezeten te hebben besloot ik ook om hier wat te eten, aangezien ik geen zin had om thuis te gaan koken. Om een uur of zes liep ik daarna de koud weer in op weg naar het station. Ook de treinen en bussen zijn hier net zo duidelijk als in Nederland, fijn! :) Gisteren ook voornamelijk thuis gebleven en schoongemaakt. Ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit! ;) Laat ik het zo zeggen: ik was het vieze gasfornuis en de smerige vloer nogal zat... Dus ook weer keihard de muziek aan en poetsen! Na redelijk wat tijd hieraan besteed te hebben kon ik wel zeggen dat het een stuk lekkerder rook en dat mijn sokken niet meer zwart werden van de smerigheid op de grond. Daarna ook nog boodschappen gedaan, wat nog steeds chaos is, omdat op sommige dingen alleen maar in het Deens geschreven staat en geloof me: soms weet je dan echt niet wat je koopt... Bijvoorbeeld: je hebt wasmiddel nodig en hier staan alleen maar termen in het Deens op, tja, dan kom je dus thuis met wasverzachter en geen wasmiddel. Kon ik dus weer terug! Gelukkig dat de winkel vlakbij is, want ik denk niet dat het de laatste keer was dat zoiets gebeurd. Daarna dus ook de was gedaan, wat ook best een uitdaging was, omdat op de wasmachine ook alles in het Deens staat. Ook een klein wonder dat alles dus echt schoon geworden is en dat er geen ontploffingen/overstromingen of kernrampen zijn geweest. O ja, tijdens het schoonmaken hoorde ik nog wel een keiharde knal (en nee, het was dus niet de wasmachine) de luxaflex van een raam in mijn kamer was naar beneden gevallen. Mijn huurder dus even gebeld en er komt waarschijnlijk vandaag iemand om dat op te knappen. Vandaag eigenlijk ook niet zoveel op het programma, ik zit eigenlijk een beetje af te wachten of er nog iemand komt voor de luxaflex en of mijn huisgenoten vandaag komen of niet. Verder ook nog Deens geleerd uit het boekje, verschrikkelijk zeg, wat een taal! Sommige woorden lijken op Nederlands, maar betekenen hier iets heel anders, verwarrend! Hier een aantal voorbeelden: bord=tafel, aardig=gehoorzaam, knap=knoop, raar=aardig en geld=schuld. Zo kan ik nog wel even doorgaan trouwens. ;) Nou, ik ga even thee zetten en verder mijn Deens leren.

Vi ses senere!

  • 24 Januari 2014 - 21:14

    Greet:

    En........zijn ze al gearriveerd??

  • 25 Januari 2014 - 20:22

    Mamaki:

    Ik blijf me verbazen:al die schoonmaakacties!!!!
    Die spanjaarden mogen blij zijn in en spic enspan huis terecht te komen.
    En natuurlijk vooral om zo,n leuke medestudent te treffen!!! xoxoxo

  • 25 Januari 2014 - 20:22

    Mamaki:

    Ik blijf me verbazen:al die schoonmaakacties!!!!
    Die spanjaarden mogen blij zijn in en spic enspan huis terecht te komen.
    En natuurlijk vooral om zo,n leuke medestudent te treffen!!! xoxoxo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadia

Hallo allemaal, Zoals jullie weten ben ik van plan om vanaf januari 5 maanden in Kopenhagen te gaan studeren. Om jullie op de hoogte te houden van mijn studie, het stage lopen en de rest heb ik dit online reisdagboek aangemaakt. Zo blijven jullie op de hoogte van mijn avonturen en kunnen jullie met mij mee genieten. :) XxNadia

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 4145

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 14 Juni 2014

My adventure in Copenhagen! :)

Landen bezocht: