School, koken, cultureel doen en gezelligheid! :D - Reisverslag uit Hedehusene, Denemarken van Nadia - WaarBenJij.nu School, koken, cultureel doen en gezelligheid! :D - Reisverslag uit Hedehusene, Denemarken van Nadia - WaarBenJij.nu

School, koken, cultureel doen en gezelligheid! :D

Blijf op de hoogte en volg Nadia

18 Februari 2014 | Denemarken, Hedehusene

Zo, het is weer de hoogste tijd voor een nieuw reisverslag, aangezien de laatste op 2 februari was. In de tussentijd veel op school geweest, iedere dag hebben we wel een aantal colleges. Of ik dat erg vind? Nee, eigenlijk niet, aangezien ik hier best veel leer en het leuk is om iedereen te zien en te spreken. Na schooltijd gaan we ook vaak Kopenhagen in om ergens in een bar/pub/café wat te drinken om elkaar beter te leren kennen. Zo weet ik al dat Joe eerst techniek gestudeerd heeft in Ierland, dat Kadir fotograaf is in Turkije en de laatste 3 jaar op 5 verschillende Universiteiten gestudeerd heeft, dat Amaia alleen de opleiding voor pre-school teacher volgt in Spanje, dat Miquel (mijn huisgenoot) echt bizar goed kan koken (helaas weinig vegetarisch), dat Maria (mijn andere huisgenoot) de slappe lach krijgt als ze moe is, dat Mikel uit Spanje elke nacht het liefste 11 uur slaapt, dat Andrew uit Ierland geen Iers kan en zo kan ik nog wel even door gaan. ;) Kortom: een gezellige, grote, leuke klas met 32 leerlingen! :) Ik begin wel te merken dat je toch een beetje met je eigen groep om gaat, omdat de klas gewoon veel te groot is om met iedereen om te gaan. Voor de geinteresseerden, ik ga tot nu toe het meest om met: Mikel, Miquel, Maria, Amaia, Alex en Marti (allemaal uit Spanje ;)), Andrew en Joe (uit Ierland), Jolien en Elise (uit Belgie, die aankomende donderdag bij ons intrekken :)). Wat wel heel leuk is: eerst was iedereen een beetje negatief over onze locatie, wij wonen namelijk met zijn 3en in een normaal huis in Hedehusene (waar jullie al eerder foto’s van hebben kunnen zien) en wat een uur reizen is naar school. Maar nadat wij onze houseparty hebben gegeven (wat ongelofelijk geslaagd was, iedereen had een toptijd en het huis was vol met muziek en gelach) wil iedereen opeens hier komen wonen! XD Zo komen dus vanaf donderdag Jolien en Elise hier wonen en hebben Mikel, Amaia, Andrew en Alex het er ook over om hier naartoe te komen. Ik ben benieuwd… ;) Maar gezellig wordt het zeker! :D Zo, weer even terug naar het onderwerp school. Er zijn namelijk een aantal verschillen met de colleges die ik op de Marnix volg en de colleges nu op de UCC. Zo hebben wij voor elk vak verschillende docenten. Iedere docent is gespecialiseerd in een bepaald onderwerp op dat vakgebied. Zo hebben wij bijvoorbeeld voor het vak Globalization een docent die ons colleges geeft over duurzaamheid, een andere docent geeft ons bij ditzelfde vak les over cultuurverschillen en de volgende docent heeft het met ons over mensenrechten. Daarnaast is er tijdens onze lessen heel veel sprake van cooperatieve werkvormen (voor de mensen die geen pabo-taal spreken: samenwerken in groepen ;)), interactie (wij geven aan wanneer en hoeveel pauzes wij willen in een les) en gebruik van smartphones, internet, ipads, enz. (zo moeten wij foto’s uploaden op instagram, vragen beantwoorden via de app nearpod en nog veel meer). Heel anders, maar ook heel leuk om op deze manier les te krijgen, dit zet mij zelf ook aan het nadenken over dingen die ik zelf in de klas toe wil passen. Natuurlijk is school niet altijd een pretje en moet ik hier ook mijn projecten, opdrachten en presentaties doen. Maar dit is echt geen vergelijking met wat ik anders voor de Marnix moet doen! Wat mij soms meer tegenvalt is dat ik om half 7 thuis ben, boodschappen moet doen, moet koken en nog huiswerk moet maken. Dan ben je het soms toch wel even zat hoor, dat je alles alleen moet doen! ;) Maar over het algemeen ben ik hier heel positief over, ik heb mijn vrijheid, ik kan zelf bepalen wat ik doe en wanneer ik het doe. Verder zal het veel van jullie verbazen dat ik echt elke avond ongelofelijk gezond kook. Aangezien ik weet dat sommige hiervan bewijs nodig hebben heb ik bij dit verslag een aantal foto’s toegevoegd van mijn culinaire hoogstandjes. =P Daarnaast heb ik naast alle leuke feestjes ook nog genoeg slaap en tijd om te relaxen, o wat ben ik toch verantwoordelijk als ik mijzelf zo hoor… XD Nee, maar even serieus: ik heb het hier ongelofelijk naar mijn zin en begin en voel mij steeds meer thuis. Zo begin ik Kopenhagen echt goed te ontdekken, weet ik vanaf elke straat het centrale station te vinden, weet ik de leuke/goedkope pubs/cafés en bars te vinden en ben ik zelfs heel cultureel verantwoord aan het doen. Nou wordt dit mij ook wel makkelijk gemaakt door school. Elke donderdag hebben wij namelijk een excursie voor het vak Visual Arts and Culture in Education. Zo heb ik al een Deense school bezocht, die vanaf de first grade al les geven in het Engels en afgelopen donderdag ben ik naar het Arken museum geweest. Dit is een Museum waar vooral veel moderne kunst is. Toen wij er waren was er een expositie van de architect en kunstenaar Hundertwasser. Heel mooi om te zien, hier kunnen jullie ook een paar foto’s van zien bij mijn reisverslag. Wat verder ook heel gaaf was, was dat er een bepaalde plek was voor kinderen in het museum waar enorm veel vrijheid was. Dit was een kunstwerk, genaamd Neverland waar de kinderen konden spelen en waar geen regels waren. No limits, just creativity! Echt superleuk om te zien hoe kinderen hiermee omgaan en hoe je dit ook in de klas kan toepassen. De muren en de vloer waren helemaal beschilderd en het was echt heel leuk en inspirerend om deze kinderen zo aan het werk te zien. Het liefste zou ik volgend jaar op stage de kinderen de muren en de vloer van het klaslokaal laten schilderen, het zag er allemaal zo vrolijk en kleurrijk uit. Het ging er hier natuurlijk vooral om hoe kinderen met vrijheid omgaan en ik kan de volgende conclusie trekken: leerlingen kunnen veel meer vrijheid aan dan wij vaak denken. Door deze vrijheid zullen zij zich ook ontwikkelen, hier in Neverland kwam dit naar voren door het ontwikkelen van de creativiteit, identiteit en sociale contacten. Nu waren er natuurlijk ook dingen in het museum die ik minder vond en zo onstonden er discussies tussen ons, de studenten, over wat nu kunst was en wat niet. Zo bevonden zich in het museum twee halve koeien op sterk water, waar Alex en ik vol op tegen waren (tja, vegetariers he ;)). En ja hoor, voordat we het wisten hadden we een enorme discussie met mensen die dit toch echt kunst vonden, andere vonden het dierenmishandeling, sommige vonden het vies en andere hadden geen mening. Bah, ik krijg nog steeds de kriebels als ik hieraan terug denk, ik vond het in ieder geval echt helemaal niks! Op deze dag hebben we zowaar nog wat geleerd ook: verschillende modellen over hoe je met kinderen naar kunst kan kijken en hoe je kinderen iets over kunst wil leren. Dit was dus een nuttige, leuke, inspirerende dag voor ons. Na het museumbezoek zijn we ook nog even naar het strand geweest, wat heel dichtbij was. Zoals gewoonlijk was het natuurlijk weer koud, maar de zon scheen zowaar, waardoor het toch goed te doen was om op het strand te lunchen en in de duinen te zitten en kletsen. Daarna zijn we allemaal naar huis gegaan, omdat we na het museumbezoek nog een verslag hiervan moesten schrijven voor de volgende dag. Het Engels praten en schrijven gaat mij trouwens steeds beter af en ik merk dat ik nu al Nederlandse woorden begin te vergeten en dat ik in het Engels nadenk. Terwijl ik dit type ratelen mijn hersenen dus op volle toeren, omdat ik niet elk derde woord wat ik schrijf in het Engels wil schrijven. ;) Gisteren nog gezellig met een groep ‘s avonds naar een pub in Kopenhagen geweest, omdat we vandaag pas laat college hadden. Vandaag een boeiend college gehad en onze stageplek te horen gekregen: ik ga stage lopen samen met Mikel, Miquel, Alex en Marti op een basisschool. Hier geven wij de 10 tot 13 jaar oude leerlingen les in ieder geval de volgende vakken: Engels, gym, natuur en Deens (?!). Ja echt, dat Deens is geen grapje, wat een drama moet dat worden zeg! XD. Wij hebben net twee colleges hierin gehad en moeten in week 13/14 en 15 leerlingen van 10 tot 13 maar eens even vertellen hoe zij Deens moeten praten? Haha, dat gaat leuk worden! Vooral omdat de uitspraak van de Spanjaarden nog slechter is dan die van mij! ;) Maar ik ben wel heel blij met mijn stageplaatsing, wij hadden hier ook zelf invloed op. Veel studenten wilden liever observeren en niet veel lessen geven, maar hallo, dat lijkt mij nou net zo leuk! Om in een andere cultuur, op een andere manier en in het Engels les te geven. Supergaaf toch! :) Ik heb er dus nu al ongelofelijk veel zin in! Verder hebben we vandaag te horen gekregen dat wij volgende week en de week daarna een pocket film project hebben waar we nog niks over mogen weten, maar ik gok dat het iets te maken heeft met een film maken. ;) Hierbij werken wij samen met Deense studenten, ik ben benieuwd! Zo, dat was weer alles wat ik nu kon verzinnen, de volgende keer zal ik weer wat sneller schrijven, in plaats van twee weken te wachten. Ik ga nu maar eens koken, ja, ik begin aan Spaanse etenstijden te wennen. ;) Voor nu: Vi ses senere!

• 18 Februari 2014 - 21:00

Mamaki:

Hoi Lief,
    weer een leuk verslag! En dat gezonde eten ziet er super uit.
    Ga zo door! veel liefs van je mamaki

• 18 Februari 2014 - 22:34

Kenny:

Hihihi leeeeeeeuk nadiaaa!
    Geniet er van! en we gaan snel een keer skypen, als we allebei kunnen haha.
    xxxxx

• 19 Februari 2014 - 11:21

Daan Neef:

Hee lieve Nadiaki,

Nice, dat je in het Engels gaat lesgeven. Niet observeren, maar doen. Heel goed. Experience to the max! Tof!
    En wat betreft dat koken....ik houd mij aanbevolen om dat eens live te zien gebeuren, want het ziet er top uit!

XX